EDUCAÇÃO FINANCEIRA COM IDOSOS: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA DESENVOLVIDO PELO NÚCLEO DE APOIO AO SUPERENDIVIDADO DE CANOAS

Authors

  • Cristina Pereira de Souza Fundação La Salle
  • Aline Pires Kiss Fundação La Salle
  • Jeferson Rodrigo Schaefer Fundação La Salle
  • Carolina Freitas de Lima Fundação La Salle
  • Karla Rafaela Haack Fundação La Salle

DOI:

https://doi.org/10.25112/rpr.v2.3379

Keywords:

Financial Education, Elderly, Over-indebtedness, Prevention, Experience Report

Abstract

In front of the significant increase in the elderly population, interventions with this audience are important tools for guaranteeing and maintaining rights. Studies indicate that elderly people in more socially and economically vulnerable situations may be more susceptible to economic violence, leading, for example, to conditions such as over-indebtedness. Over-indebtedness is a multifactorial social phenomenon with serious repercussions on the quality of life, well-being, and health of individuals. In this scenario, the team from the Support Center for Over-indebted Individuals (NAS), linked to the PROCON of the municipality of Canoas/RS, carried out pedagogical and preventive interventions aimed at building knowledge about financial education, changing financial and consumption habits. Through the methodology of experience reports, we narrate the experiences of 11 interventions with groups of elderly people with an average age of 65 years, covering a total of 226 participants. From the development of this work, it was possible to reflect on the importance and impact of teaching financial education to the elderly. As many participants recognized themselves as victims of financial frauds and scams, which highlights the need to strengthen public policies aimed at this topic, as well as more studies that can expose this reality in other contexts.

Author Biographies

Cristina Pereira de Souza, Fundação La Salle

Pós-Graduação Lato Sensu em Residência Integrada Multiprofissional em Saúde Mental Coletiva pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Porto Alegre/Brasil). E-mail: cristinapereira.souza9@gmail.com

Aline Pires Kiss, Fundação La Salle

Pós-Graduação Lato Sensu em Residência Integrada Multiprofissional em Saúde Mental Coletiva pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Porto Alegre/Brasil). E-mail: alineapkiss@gmail.com

Jeferson Rodrigo Schaefer, Fundação La Salle

Psicólogo graduado pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) (São Leopoldo/Brasil). Atua como psicólogo no Núcleo de Apoio ao Superendividado (NAS Educação) da Fundação La Salle (Canoas/Brasil) e como psicólogo clínico nos munícios de São Leopoldo, Novo Hamburgo e Nova Petrópolis (Rio Grande do Sul/Brasil). E-mail: jeferson.r.schaefer@gmail.com

Carolina Freitas de Lima, Fundação La Salle

Graduada em psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) (Porto Alegre/Brasil). Atua como psicóloga na Equipe de Educação do Núcleo de Apoio ao Superendividado (NAS) na Fundação La Salle e como psicóloga clínica nos municípios de Canoas e Porto Alegre (Rio grande do Sul/Brasil). E-mail: psicocarolinalima@gmail.com

Karla Rafaela Haack, Fundação La Salle

Doutora em Psicologia Clínica com período sanduíche na Universidad de Málaga - Espanha (Málaga/Espanha). Atua como psicóloga clínica e em consultorias em políticas públicas e ações de prevenção e promoção a saúde mental (Málaga/Espanha). E-mail: Karla@fundacaolasalle.org.br

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Published

2023-08-23

How to Cite

Pereira de Souza, C., Pires Kiss, A., Rodrigo Schaefer, J., Freitas de Lima, C., & Rafaela Haack, K. (2023). EDUCAÇÃO FINANCEIRA COM IDOSOS: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA DESENVOLVIDO PELO NÚCLEO DE APOIO AO SUPERENDIVIDADO DE CANOAS. Revista Prâksis, 2, 290–307. https://doi.org/10.25112/rpr.v2.3379