ANALYSIS OF THE PRAGMATIC DIMENSION IN NATIONAL GENDERLESS FASHION COLLECTIONS

Authors

  • Ítalo José de Medeiros Dantas Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
  • Adson de Lima Claudino Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
  • Glauber Soares Júnior Universidade Feevale
  • Fabiano Eloy Atílio Batista Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Lívia Juliana Silva Solino Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
  • Duciane Oliveira de Freitas Furtado Centro de Tecnologia e Educação Profissional Aluízio Bezerra

DOI:

https://doi.org/10.25112/rpr.v1.3176

Keywords:

Genderless fashion, Visual communication, Clothing

Abstract

Debates regarding the production of an agender fashion are effervescent, both in the industrial and academic-scientific fields. Therefore, this paper investigates the context and meaning of the visual elements found in two agender fashion collections, specifically, the “Cor de Pele” collections by Dendezeiros and “Onda Poderosa” by SejaWind, seeking to elucidate characteristics that communicate the non-binarity of gender in pieces listed. To this end, this research has an applied nature, of the quanti-qualitative type, with an exploratory-descriptive approach. As a technical procedure, a semiotic analysis was carried out, explicitly seeking to investigate the pragmatic dimension of the selected artefacts, interpreting the elements decoded by analytical research on a historical basis. Regarding the main results, it was found that the presence of products that tend to challenge the current social standards of gender, being, therefore, a direct relationship between the garment and the body of the person who wears it; and others that are marketed as genderless but do not present attributes, neither on its formgiven nor market configuration, that corroborates such intentionality. It can be concluded that the primary levels of consumer relationship with agender products are psychological and sociological, given the aesthetic appeal and the search for breaking sociocultural paradigms of gender.

Author Biographies

Ítalo José de Medeiros Dantas, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Mestre em Design pela Universidade Federal de Campina Grande (Campina Grande/Brasil). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (Caicó/Brasil). E-mail: italodantasdesign@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0710-6142

Adson de Lima Claudino, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Bacharel em Turismo pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (Natal/Brasil). Mestrando em Turismo pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (Natal/Brasil). Graduando em Design de Moda no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (Caicó/Brasil). Email: adsonlc@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6519-6847

Glauber Soares Júnior, Universidade Feevale

Mestre em Economia Doméstica pela Universidade Federal de Viçosa (Viçosa/Brasil). Doutorando em Processos e Manifestações Culturais pela Universidade Feevale (Novo Hamburgo/Brasil). E-mail: glaubersoares196@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9902-9740

Fabiano Eloy Atílio Batista, Universidade do Estado de Minas Gerais

Doutorando em Economia Doméstica pela Universidade Federal de Viçosa (Viçosa/Brasil). Professor da Universidade do Estado de Minas Gerais (Ubá/Brasil). E-mail: fabiano.batista@ufv.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7067-560X

Lívia Juliana Silva Solino, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (Natal/Brasil). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (Caicó/Brasil). E-mail: livia.solino@ifrn.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2530-1144

Duciane Oliveira de Freitas Furtado, Centro de Tecnologia e Educação Profissional Aluízio Bezerra

Doutora em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (Natal/Brasil). Instrutora e Consultora no Centro de Tecnologia e Educação Profissional Aluízio Bezerra (Santa Cruz/Brasil). E-mail: ducitextil@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0124-8705

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Published

2023-01-24

How to Cite

Dantas, Ítalo J. de M. ., Claudino, A. de L., Soares Júnior, G., Batista, F. E. A., Solino, L. J. S., & Furtado, D. O. de F. (2023). ANALYSIS OF THE PRAGMATIC DIMENSION IN NATIONAL GENDERLESS FASHION COLLECTIONS. Revista Prâksis, 1, 62–82. https://doi.org/10.25112/rpr.v1.3176