POEMS AND SONGS AND THE CRITICAL ENGAGEMENT OF READERS
DOI:
https://doi.org/10.25112/rpr.v2.2732Keywords:
Poetry, Song, Poetic construction, ReceptionAbstract
The article focuses on the analysis of poems and songs and emphasizes their structural aspects, focusing on the graphic-visual, sound, morphosyntactic and semantic levels, in order to reach interpretation, in which the reader's involvement is exposed. To demonstrate that the poetic text results, as stated by Vinícius de Moraes, from a construction work that does not depend on literary periods, the chosen poems reflect a progression within the scope of Brazilian literature and cover texts ranging from the 19th century to modernity. The theoretical framework used finds in Norma Goldstein, Juracy Assmann Saraiva, Ernani Mügge, Gabriela Hoffmann Lopes and Tatiane Kaspari the bases for the analysis and interpretation of texts, whose method is inductive. The article concludes that the exploration of poetic texts is not limited to the playful exercise of language, as it encourages the reader to look at himself, his relationship with the other and the social context he inhabits.
References
ANTUNES, Arnaldo; TATIT, Paulo. Criança não trabalha. Disponível em: https://www.letras.mus.br/arnaldo-antunes/91457/. Acesso em: 12 Jun. 2021.
ASSIS, Machado de. A Carolina. Disponível em: https://www.escritas.org/pt/t/13140/a-carolina. Acesso em: 12 jun. 2021.
BIDERMAN, M. T. C. A estruturação do léxico e a organização do conhecimento. Letras de Hoje, 22(4), 2014. Disponível em: https://bit.ly/35GLzZX. Acesso em: 2 jun. 2021.
BIOGRAFIA. Caetano Veloso Oficial. Disponível em: http://www.caetanoveloso.com.br/biografia/. Acesso em: 4 jun. 2021.
BUARQUE. Sérgio. Construção. disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=5-ogT6iCWx8. Acesso em: 12 jun. 2021.
DIAS, Gonçalves. Canção do exílio. disponível em: https://www.escrevendoofuturo.org.br/caderno_virtual/texto/cancao-do-exilio/index.html. Acesso em: 12 Jun. 2021.
GOLDSTEIN, Norma. Versos, sons, ritmos. São Paulo: Ática, 2002.
MORAES, Vinícius. Para viver um grande amor. Rio de Janeiro: Editora do Autor, 1962.
SARAIVA, J. A.; LOPES, G. H; KASPARI, T. No cruzamento de poesia e canção, aprende-se “samba no colégio”. Anuário de Literatura, v. 19, n. 1, p. 30-45, 2013.
SARAIVA, Juracy Assmann; MÜGGE, Ernani. Literatura na escola: propostas para o ensino fundamental. Porto Alegre: Artmed, 2006.
SILVA, Rosemeire de Souza Pinheiro T. A importância do estudo lexicultural no ensino médio. Anais do SIELP, Uberlândia, v. 2, ed. 1, 2012.
VELOSO, Caetano. Luz do Sol. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=mdnK48uUNrs. Acesso em: 12 jul. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Juracy Ignez Assmann Saraiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
• Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação com o trabalho licenciado sob a Licença Creative Commons - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).
• Os autores são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), pois isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.