POEMS AND SONGS AND THE CRITICAL ENGAGEMENT OF READERS

Authors

  • Juracy Ignez Assmann Saraiva Universidade Feevale (Novo Hamburgo/Brasil)
  • Daiana Kessler Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Felipe Stumm Universidade Feevale
  • Jéssica Faes Wasem Universidade Feevale
  • Isaque Gomes Pereira Universidade Feevale
  • Juliano Girotto Universidade Feevale
  • Lucas Gregório Universidade Feevale
  • Pietra Da Ros Universidade Feevale
  • Regina Lúcia Sampaio Universidade Feevale
  • Renata Duprat Universidade Feevale
  • Thalia Wilirich Universidade Feevale
  • Silvane Backes Pies Universidade Feevale

DOI:

https://doi.org/10.25112/rpr.v2.2732

Keywords:

Poetry, Song, Poetic construction, Reception

Abstract

The article focuses on the analysis of poems and songs and emphasizes their structural aspects, focusing on the graphic-visual, sound, morphosyntactic and semantic levels, in order to reach interpretation, in which the reader's involvement is exposed. To demonstrate that the poetic text results, as stated by Vinícius de Moraes, from a construction work that does not depend on literary periods, the chosen poems reflect a progression within the scope of Brazilian literature and cover texts ranging from the 19th century to modernity. The theoretical framework used finds in Norma Goldstein, Juracy Assmann Saraiva, Ernani Mügge, Gabriela Hoffmann Lopes and Tatiane Kaspari the bases for the analysis and interpretation of texts, whose method is inductive. The article concludes that the exploration of poetic texts is not limited to the playful exercise of language, as it encourages the reader to look at himself, his relationship with the other and the social context he inhabits.

Author Biographies

Juracy Ignez Assmann Saraiva, Universidade Feevale (Novo Hamburgo/Brasil)

Doutora em Teoria Literária pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (Porto Alegre/Brasil). Pesquisadora em produtividade do CNPq. Professora e pesquisadora na Universidade Feevale (Novo Hamburgo/Brasil). E-mail: Juracy@feevale.br

Daiana Kessler, Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Graduanda em Letras – Inglês pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (Porto Alegre/Brasil). E-mail: daianakessler.dk@gmail.com

Felipe Stumm, Universidade Feevale

Graduando em Letras – Português/Inglês da Universidade Feevale (Novo Hamburgo/Brasil). E-mail: stummfelipe@hotmail.com

Jéssica Faes Wasem , Universidade Feevale

Graduada em Letras – Português/Inglês pela Universidade Feevale (Novo Hamburgo/Brasil). E-mail: jessi.faes@gmail.com

Isaque Gomes Pereira, Universidade Feevale

Mestre em Processos e Manifestações Culturais pela Universidade Feevale (Novo Hamburgo/Brasil). E-mail: isaque.correa@gmail.com

Juliano Girotto, Universidade Feevale

Graduado em Publicidade e Propaganda pela Universidade Feevale (Novo Hamburgo/Brasil). E-mail: julianogirottox@gmail.com

Lucas Gregório, Universidade Feevale

Graduado em Letras – Português/Inglês pela Universidade Feevale (Novo Hamburgo/Brasil). E-mail: lucasgregorio21@gmail.com

Pietra Da Ros , Universidade Feevale

Graduanda em Letras – Português/Inglês da Universidade Feevale (Novo Hamburgo/Brasil). E-mail: pietradaros@icloud.com

Regina Lúcia Sampaio, Universidade Feevale

Graduada em Letras- Português/Inglês da Universidade Feevale (Novo Hamburgo/Brasil). E-mail: luciasampaiod@gmail.com

Renata Duprat, Universidade Feevale

Graduanda em Artes pela Universidade Feevale (Novo Hamburgo/Brasil). E-mail: renata-duprat@hotmail.com

Thalia Wilirich, Universidade Feevale

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Feevale (Novo Hamburgo/Brasil). E-mail: thaliawilirich@gmail.com

Silvane Backes Pies, Universidade Feevale

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Feevale (Novo Hamburgo/Brasil). E-mail: silvanebackespies@gmail.com

References

ANTUNES, Arnaldo; TATIT, Paulo. Criança não trabalha. Disponível em: https://www.letras.mus.br/arnaldo-antunes/91457/. Acesso em: 12 Jun. 2021.

ASSIS, Machado de. A Carolina. Disponível em: https://www.escritas.org/pt/t/13140/a-carolina. Acesso em: 12 jun. 2021.

BIDERMAN, M. T. C. A estruturação do léxico e a organização do conhecimento. Letras de Hoje, 22(4), 2014. Disponível em: https://bit.ly/35GLzZX. Acesso em: 2 jun. 2021.

BIOGRAFIA. Caetano Veloso Oficial. Disponível em: http://www.caetanoveloso.com.br/biografia/. Acesso em: 4 jun. 2021.

BUARQUE. Sérgio. Construção. disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=5-ogT6iCWx8. Acesso em: 12 jun. 2021.

DIAS, Gonçalves. Canção do exílio. disponível em: https://www.escrevendoofuturo.org.br/caderno_virtual/texto/cancao-do-exilio/index.html. Acesso em: 12 Jun. 2021.

GOLDSTEIN, Norma. Versos, sons, ritmos. São Paulo: Ática, 2002.

MORAES, Vinícius. Para viver um grande amor. Rio de Janeiro: Editora do Autor, 1962.

SARAIVA, J. A.; LOPES, G. H; KASPARI, T. No cruzamento de poesia e canção, aprende-se “samba no colégio”. Anuário de Literatura, v. 19, n. 1, p. 30-45, 2013.

SARAIVA, Juracy Assmann; MÜGGE, Ernani. Literatura na escola: propostas para o ensino fundamental. Porto Alegre: Artmed, 2006.

SILVA, Rosemeire de Souza Pinheiro T. A importância do estudo lexicultural no ensino médio. Anais do SIELP, Uberlândia, v. 2, ed. 1, 2012.

VELOSO, Caetano. Luz do Sol. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=mdnK48uUNrs. Acesso em: 12 jul. 2021.

Published

2022-07-25

How to Cite

Saraiva, J. I. A., Kessler, D., Stumm, F. ., Faes Wasem , J. ., Gomes Pereira, I., Girotto, J. ., Gregório, L. ., Da Ros , P. ., Lúcia Sampaio, R. ., Duprat, R. ., Wilirich, T., & Backes Pies, S. . (2022). POEMS AND SONGS AND THE CRITICAL ENGAGEMENT OF READERS. Revista Prâksis, 2, 287–306. https://doi.org/10.25112/rpr.v2.2732

Issue

Section

Artigos Livres