AUDIOVISUAL COMMUNICATION IN CULTURAL SPACES
DOI:
https://doi.org/10.25112/bcij.v2i1.2922Palavras-chave:
Audiovisual Communication, Information, Creative Industry, Culture, ACBResumo
This paper aims to reflect on the relationship between audiovisual communication and cultural spaces, specifically the Cultural Association of Bossoroca (ACB), located in the border region of Missões, in the town of Bossoroca. Theoretically, it proposes the elucidation of the notion of audiovisual communication related to the management of information in the context of digitalization and technological virtualization and as a communication process of the Creative Industry. As a methodology, this paper makes use of digital media observation, collection, and qualitative analysis. The field research starts from the observation and mapping of communication platforms and contents of the ACB, and ends by pondering audiovisual as an important communication process to the management of cultural spaces.
Referências
CASTELLS, Manuel. O poder da comunicação. Trad. Vera Lúcia Mello Joscelyne. 1st ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FEITOSA, Sara A.; BELOCHIO, Vivian C. Quatro relações entre Comunicação e Indústria Criativa. In: Silva, Marcela Guimarães e; Guindani, Joel Felipe. (Org.). Comunicação e Indústria Criativa: políticas, teorias e estratégias. 1st ed. Jaguarão: CLAEC, 2018.
IASBECK, Luiz Carlos Assis. Ouvidoria é comunicação. Revista USP, v. 7, n. 12, 2010. Available at: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139045. Acessed on: 01 jun. 2021.
KUNSCH, Margarida M. Krohling. A comunicação estratégica nas organizações contemporâneas. Media & Jornalismo, 18(33), p. 13-24, 2018.
LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A Tela Global: mídias culturais e cinema na era hipermoderna. Porto Alegre: Ed. Sulina, 2009.
MARCIAL, E.; VIEIRA, J. da S. Memória institucional em Risco. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 14(1), p. 150–170, 2021.
MASSAROLO, João Carlos; MESQUITA, Dario. Vídeo sob demanda: uma nova plataforma televisiva. Online, 2016. Available at: www.compos.org.br/biblioteca/compos2016videosobdemanda_3397.pdf. Acessed on: 27 jun. 2021.
MCLUHAN, M. O meio é a mensagem. In: MCLUHAN, M. Os meios de comunicação como extensão do homem (understanding media). São Paulo: Cultrix, 1975.
NEVES, José Luis. Pesquisa Qualitativa – Características, usos e possibilidades. Cadernos de pesquisa em Administração, São Paulo, v. 1, n. 03, 1996, p. 01-05.
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Revista Projeto História, São Paulo, n. 10, p. 7-28, dez. 1993, p. 4-14.
SODRÉ, Muniz. Antropológica do Espelho: uma teoria da comunicação linear em rede. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002, p. 268.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2022 JOEL FELIPE GUINDANI
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.