ESCUTA POÉTICA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: TERRITÓRIOS SONOROS EM CONVERSAÇÃO

Authors

  • Sandra Regina Simonis Richter
  • Dulcimarta Lemos Lino
  • Bianca de Oliveira Cardoso

DOI:

https://doi.org/10.25112/rpr.v2.3451

Keywords:

: Music in Basic Education. Poetic Listening. Brasilian Music. Public School.

Abstract

The essay brings together music, philosophy and pedagogy in times of a pandemic to affirm poetic listening as a power for the production of meanings based on the meeting of the research groups Escuta Poética and Estudos Poéticos: Educação e Linguagem with Brazilian music and Basic Education. The virtual encounters were woven by conversation as a thought experience that emerged in the methodological path of poetic listening between academics, teachers and researchers in the virtual room. The pandemic distance allowed for the approximation and strengthening of the groups study times, marked by the composition of narratives produced playfully in resonance with the indigenous-luso-african imaginary in public school. In this intertwining process of perceptions and sensibilities, different territories and languages emerge with vital force by favoring possibilities of resounding life in times of disenchantment. A time of invitation to listen as an opening to the plural singularity of composing poetics as music in performance: Rasante and Pandemia knocks on the door.

Author Biographies

Sandra Regina Simonis Richter

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Porto Alegre/Brasil). Professora do Departamento de Ciências, Humanidades e Educação da Universidade de Santa Cruz do Sul (Santa Cruz do Sul/Brasil). Email: srichter@unisc.br

Dulcimarta Lemos Lino

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Porto Alegre/Brasil). Professora de Educação Musical na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Porto Alegre/Brasil). Email: dulcimarta.lino@ufrgs.br

Bianca de Oliveira Cardoso

Mestra em Educação pela Universidade de Santa Cruz do Sul (Santa Cruz do Sul/Brasil). Professora de Educação Infantil no município de São Leopoldo (São Leopoldo/Brasil). Atualmente é supervisora escolar municipal (São Leopoldo/Brasil). E-mail: bianca.oliveiracardoso@gmail.com

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Published

2023-08-23

How to Cite

Simonis Richter, S. R., Lemos Lino, D., & de Oliveira Cardoso, B. (2023). ESCUTA POÉTICA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: TERRITÓRIOS SONOROS EM CONVERSAÇÃO . Revista Prâksis, 2, 178–197. https://doi.org/10.25112/rpr.v2.3451