LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA

Authors

  • Camila Melo Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Júlia Martini Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Mayara Lopes Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Lílian Silva Universidade Estadual do Rio Grande do Sul
  • Marília Forgearini Nunes Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Renata Sperrhake Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.25112/rco.v3.2718

Keywords:

Reading, Literature, School, Literary literacy, Reading Mediation

Abstract

This text aims to discuss the idea of literary reading in basic education and to point out alternatives for the rescue of a perspective that produces literature readers. To do so, it uses authors such as Cosson (2014; 2020; 2021), Bajour (2012) and Petit (2008; 2019). The discussion is empirically based on an analysis of the National Common Curriculum Base and on a reading club experience made possible in university extension action. The analyzes point out that the promotion of actions, which bring readers and texts closer, promote spaces for speaking and listening to what is read and about the meanings that readers may produce, enhances a conception of experiential literary reading (COSSON, 2016). When this approach takes place involving teachers of Basic Education, their constitution as readers of literature is strengthened because there are more tools to enhance the literary reading experience for and with their students in Basic Education.

Author Biographies

Camila Melo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Porto Alegre/RS). Bolsista de Doutorado do CNPq na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Porto Alegre/RS). E-mail: camilaalvesm@hotmail.com

Júlia Martini, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Porto Alegre/RS). Bolsista de Iniciação Científica PIBIC/CNPq na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Porto Alegre/RS). E-mail: juliasoaresmartini99@gmail.com

Mayara Lopes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Porto Alegre/Brasil). Professora bilíngue na Escola Canadense Maple Bear (Porto Alegre/Brasil). E-mail: mayklopes2013@gmail.com

Lílian Silva, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Especialista em Literatura Infantil pela Universidade de Caxias do Sul (Caxias do Sul/Brasil). Mestranda PPGED na Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (Osório/Brasil). E-mail: lilian-silva03@uergs.edu.br

Marília Forgearini Nunes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Porto Alegre/Brasil). Professora na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Porto Alegre/Brasil). E-mail: maríliaforginunes@gmail.com

Renata Sperrhake, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Porto Alegre/Brasil). Professora na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Porto Alegre/Brasil). E-mail: renata.sperrhake@gmail.com

References

AGUIAR, V. T. A formação do leitor. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Prograd. Caderno de formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011, p. 104-116, v. 11. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40359/1/01d17t08.pdf. Acesso em: 01 jun. 2021.

BAJOUR, C. Ouvir nas entrelinhas: o valor da escuta nas práticas de leitura. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 21 jun. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base - Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. Acesso em: 21 jun. 2021.

CECCANTINI, J. L.; VALENTE, T. A. PNBE na escola para formar leitores bons de prosa. In: CENTRO DE ALFABETIZAÇÃO, LEITURA E ESCRITA. PNBE na escola: literatura fora da caixa. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica, 2014. p. 29-48. (Guia 2 - Anos Iniciais do Ensino Fundamental). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15608-guia-ef-leituraforadacaixa-pdf&category_slug=maio-2014-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 29 jun. 2021.

COSSON, R. CEALE DEBATE - Literatura: a formação de um leitor todo seu - Rildo Cosson. [Belo Horizonte: Ceale], 2016. 1 vídeo (110 min). Publicado pelo canal Ceale - FaE/UFMG. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=S9Cs3yk2eqI. Acesso em: 10 jun. 2021.

COSSON, R. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.

COSSON, R. Letramento Literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2021.

COSSON, R. Paradigmas do ensino da literatura. São Paulo: Contexto, 2020.

ESCOLA DE PASSARINHOS. Literatura. [S. l.], 27 maio 2021. Instagram: @escoladepassarinhos. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CPYLjibFjm1/. Acesso em: 20 jun. 2021.

FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975-1976). São Paulo: Martins Fontes, 2010.

INSTITUTO PRÓ-LIVRO. Retratos da leitura no Brasil: 5ª edição. [S. l.]: IPL, 2020. 153 slides, color. Disponível em: https://www.prolivro.org.br/5a-edicao-de-retratos-da-leitura-no-brasil-2/a-pesquisa-5a-edicao/. Acesso em: 20 jun. 2021.

JARDIM, A. S.; SAMPAIO, J. C. C.; GALHARDO, I. O letramento literário: a literatura escolarizada. Dialogia, São Paulo, n. 32, p. 307-320, maio/ago. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5585/Dialogia.n32.13219. Acesso em: 20 maio 2021.

MACHADO, A. M. Ponto de fuga - conversas sobre livros. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

PAULINO, G.; COSSON, R. Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAN, R.; RÖSING, T. (org.). Escola e leitura: velha crise; novas alternativas. São Paulo: Global, 2009.

PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo: Editora 34, 2008.

PETIT, M. Ler o mundo: experiências de transmissão cultural nos dias de hoje. São Paulo: Editora 34, 2019.

TODOROV, T. Literatura em perigo. 6. ed. Rio de Janeiro: DIFEL, 2016.

Published

2021-10-01

How to Cite

Melo, C., Martini, J., Lopes, M., Silva, L., Forgearini Nunes, M., & Sperrhake, R. (2021). LEITURA LITERÁRIA NA ESCOLA: O DESAFIO DA MUDANÇA DE PARADIGMA. Revista Conhecimento Online, 3, 105–126. https://doi.org/10.25112/rco.v3.2718