AFFECTIVENESS IN THE PRACTICE OF THE TEACHER IN THE CHILDHOOD SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.25112/rpr.v1.2749Keywords:
affectivity, childhood, teaching practice.Abstract
This qualitative research approaches the concept of affectivity in the pedagogical practice of early childhood education teacher, seeking to understand the links that are established in the daily didactic-pedagogical relationship in the school environment. To this end, three educational units from the municipal network of São Bernardo do Campo, SP, located in relevant geographic points in the city, were selected for interviews with the teaching staff of these schools and analysis of political-pedagogical projects. The research problem is configured in the understanding of affectivity in the daily practice of the teachers based on the theories of Edward John Bowlby, Henri Wallon and Jean Paget, in addition to the official documents of the Ministry of Education for children. The results point to the importance of affectivity in human formation, in interpersonal relationships and in the impact of respectful construction between adults and children, however, identified as a “natural” aspect to the development process, without emphasis on curricular or methodological insertion, or established as a procedure to be planned and organized by the educator and monitored by the manager of early childhood education schools.
References
ALCÂNTARA, C. R. Diário de bordo: uma construção colaborativa rumo à Pedagogia Cultural. São Paulo: PUC, 2015.
ALMEIDA, A. R. S. A vida afetiva da criança. Maceió: Edufal, 2008.
BOWLBY, J. Formação e rompimento dos laços afetivos. São Paulo: Martins Fontes, 1982.
BOWLBY, J. Apego e Perda: apego. São Paulo: Martins Fontes, 1984, v. 1.
BOWLBY, J. Apego e Perda: tristeza e depressão. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
BRASIL. Lei 9394 de 20 de dezembro de 1996. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília, DF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/volume2.pdf. Acesso em: 15 jul. 2021.
BRASIL. Resolução n. 5 de 17 de dezembro de 2009. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2009.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC.CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wr-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf. Acesso em: 6 jul. 2020.
BRETHERTON, I.; MUNHOLLAND, K. A. Internal working models in attachment relationships: a construct revisited. In: CASSIDY, J.; SHAVER, P. (orgs). Handbook of attachment: theory, research and clinical applications. London: The Guildford Press, 1999, p. 89-114.
FORMOSINHO, J. O.; KISHIMOTO, T. M.; PINAZZA, M. (orgs). Pedagogia da infância: dialogando com o passado e construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007.
GOELZER, J. O diálogo e a afetividade no contexto da educação infantil: as “pessoas grandes” dizendo sua palavra. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/7137/GOELZER%2C%20JULIANA.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 15 jul. 2021.
KUHLMANN JR., M. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. 7. ed. Porto Alegre: Mediação, 2015.
MALAGUZZI, L. História das ideias e filosofia básica. In: EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999, p. 59-104.
OLIVEIRA, Z. M. R. Educação infantil: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2011.
PEIXOTO, V. A. C. Afetividade em pauta: a contribuição das emoções para a formação e prática das professoras de educação infantil. 2015. 152 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/tede/8516/2/arquivototal.pdf. Acesso em: 15 jul. 2021.
PIAGET, J. Seis estudos de psicologia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1976.
PIAGET, J. O nascimento da inteligência. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1978.
PIAGET, J. A epistemologia genética. São Paulo: Abril Cultural, 1983.
PIGATTO, C. Z. Vínculos afetivos na educação infantil: desafios na auto(trans)formação permanente de professores. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/7289/PIGATTO%2C%20CAROLINA%20ZASSO.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 15 jul. 2021.
SÃO BERNARDO DO CAMPO. Secretaria de Educação, Cultura e Esportes. A Pré-Escola em São Bernardo do Campo. São Bernardo do Campo: SEC, 1979.
SÃO BERNARDO DO CAMPO. Secretaria de Educação, Cultura e Esportes. Proposta Curricular. São Bernardo do Campo: SEC, 2007.
SÃO BERNARDO DO CAMPO. Secretaria de Educação, Seção de Educação Infantil. Projeto Político Pedagógico 2019: EMEB Fernando Pessoa. São Bernardo do Campo, 2019a.
SÃO BERNARDO DO CAMPO. Secretaria de Educação, Seção de Educação Infantil.
Projeto Político Pedagógico 2019: EMEB Professora Ivaneide Nogueira. São Bernardo do Campo, 2019b.
SÃO BERNARDO DO CAMPO. Secretaria de Educação, Seção de Educação Infantil. Projeto Político Pedagógico 2019: EMEB Olavo Bilac. São Bernardo do Campo, 2019c.
SOARES, S. M. Vínculo, movimento e autonomia. São Paulo: Omnisciência, 2017.
VILLALOBOS GONZALEZ, C. M. La afectividad en el aula preescolar: Reflexiones desde la práctica profesional docente. Educare, Heredia, v. 18, n. 1, p. 303-314, 2014. Disponível em: http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582014000100016&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 15 jul. 2021.
VYGOTSKY, L. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
WALLON, H. As etapas da sociabilidade na criança. Lisboa: Editorial Veja, 1979.
WALLON, H. Origens do pensamento na criança. São Paulo: Maneie, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Denise D Auria-Tardeli, Vanessa Takigami Alves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
• Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação com o trabalho licenciado sob a Licença Creative Commons - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).
• Os autores são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), pois isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.