FORMAÇÃO DE PROFESSORES E O TRABALHO COM AS JUVENTUDES NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL

Authors

  • Lucian da Silva Barros Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Elizabete Cristina Costa-Renders Universidade Municipal de São Caetano do Sul

DOI:

https://doi.org/10.25112/rpr.v2.3060

Keywords:

Aprendizagem profissional, Formação de professores, Juventudes, Educação profissional

Abstract

This text, which is part of the results of a master's dissertation in education, aims to present and discuss the experience of Senac SP in the construction and conduction of the Senac Learning Program (PSA), focused on training teachers to work in this course. Such program, complies with the provisions of Law No. 10,097 of December 19, 2000, which regulates the hiring of young apprentices in Brazil. Based on the observation of the daily life of one of its educational units, the focus of discussion lies on the training of teachers and the attention given to the young people served. Initially, there is a discussion about professional education in Brazil, understood as a teaching modality historically focused on the training of workers. The training of teachers to work in this field is discussed from a perspective of overcoming the technical and instrumental view. It is recognized that teaching action should be built on the basis of flexibility, sensitivity and respect for students' knowledge, with a view to building a fundamental didactic that guides all pedagogical work. Senac São Paulo's experience, supported by its pedagogical proposal, in working with young apprentices, demonstrates new possibilities of educational practice and the necessary constant review of teaching practices, of the curricula of the forms of assessment. In order to elucidate such issues, reports of educational daily life are presented throughout the text, which praise the dynamism and plurality that the teaching work with young people, so that they can act in the society in which they live as agents of change and transformation.

Author Biographies

Lucian da Silva Barros, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Mestre em Educação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul (São Caetano do Sul/Brasil). Professor do SENAC SP (São Paulo/Brasil).  E-mail: lucian.barros@hotmail.com

Elizabete Cristina Costa-Renders, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Campinas/Brasil). Professora permanente no Programa de Pós-Graduação e Pesquisa da Universidade de Sâo Caetano do Sul (São Caetano do Sul/Brasil). Email: elizabete.renders@online.uscs.edu.br

References

BRASIL. Consolidação das Leis do Trabalho. Lei N° 5.452, de 1° de maio de 1943. 1943. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/del5452.htm. Acesso em: 05 abr. 2022.

BRASIL. Lei Nº 8.621, de 10 de janeiro de 1946. Dispõe sobre a criação do Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial e dá outras providências. 1946a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Decreto-Lei/1937-1946/Del8621.htm. Acesso em: 05 abr. 2022.

BRASIL. Lei Nº 8.622, de 10 de janeiro de 1946. Dispõe sobre a aprendizagem dos comerciários. 1946b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Decreto-Lei/1937-1946/Del8622.htm. Acesso em: 05 abr. 2022.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 05 abr. 2022.

BRASIL. Estatuto da criança e do adolescente. Lei Nº 8.069, de 13 de julho 1990. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 05 abr. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 05 abr. 2022.

BRASIL. Lei Nº 10.097, de 19 de dezembro de 2000. Altera dispositivos da Consolidação das Leis do Trabalho – CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1 de maio de 1943. Brasília, DF, 2000. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L10097.htm. Acesso em: 05 abr. 2022.

BRASIL. Lei Nº 11.741, de 16 de julho de 2008. Altera dispositivos e estabelece diretrizes para a educação profissional. Brasília, DF, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11741.htm. Acesso em: 05 abr. 2022.

BRASIL. Portaria n° 723, de 23 de abril de 2012. Cria o Cadastro Nacional de Aprendizagem Profissional – CNAP. Ministério do Trabalho e Emprego. Brasília, DF, 2012. Disponível em: http://www.normaslegais.com.br/legislacao/portaria-mte-723-2012.htm. Acesso em: 05 abr. 2022.

BRASIL. Lei Nº 12.852, de 5 de agosto de 2013. Estatuto da Juventude. Brasília: Diário Oficial da União, 2013. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12852.htm. Acesso em: 05 abr. 2022.

BRASIL. Lei Nº 9.579, de 22 de novembro de 2018. Altera o Decreto-Lei nº 5.598, de 1º de dezembro de 2005. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato20152018/2018/Decreto/D9579.htm#art126. Acesso em: 05 abr. 2022.

CANDAU, Vera Maria. Tecendo a cidadania. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1995. 126 p.

CANDAU, Vera Maria. A didática em questão. 19. ed. Petrópolis: Vozes, 2000. 128 p.

CANDAU, Vera Maria. Rumo a uma nova didática. 23. ed. Petrópolis: Vozes, 2013. 205 p.

CORDÃO, Francisco Aparecido. A LDB e a nova educação profissional. Boletim técnico do Senac, v. 28, n. 1, p. 1-15, janeiro/abril 2002.

FELDMANN, Marina Graziela. Formação de professores e cotidiano escolar. In: FELDMANN, Marina Graziela (org.). Formação de professores e escola na contemporaneidade. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2009. 290 p.

FONSECA, Ricardo Tadeu Marques da. As formas de aprendizagem no brasil: questões emergentes. Rev. TST, Brasília, vol. 81, n. 1, p. 78-96, jan/mar 2015.

GOMES, Heloisa Maria; MARINS, Hiloko Ogihara. A ação docente na educação profissional. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2004. 287 p.

MORAES, Francisco de. Empresas-escola: educação para o trabalho versus educação pelo trabalho. 2. ed. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2012. 239 p.

SANTOS, Jurandir dos. Educação profissional e práticas de avaliação. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010. 205 p.

SENAC SP. Proposta pedagógica do Senac São Paulo: revitalização 2005. Departamento Regional. São Paulo. 2005. Disponível em: http://www.sp.senac.br/pdf/53727.pdf. Acesso em: 05 abr. 2019.

SENAC SP. Plano de curso do Programa Senac de Aprendizagem. Departamento Regional. São Paulo. 2019. [documento interno].

SENAC RJ. Programa Senac de Gratuidade – PSG. Departamento Regional. Rio de Janeiro. 2017.

Published

2022-07-25

How to Cite

da Silva Barros, L., & Costa-Renders, E. C. (2022). FORMAÇÃO DE PROFESSORES E O TRABALHO COM AS JUVENTUDES NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL. Revista Prâksis, 2, 160–185. https://doi.org/10.25112/rpr.v2.3060

Issue

Section

Artigos Livres