O USO DA TECNOLOGIA E NOMOFOBIA EM ESTUDANTES UNIVERSITÁRIOS

Authors

  • João Gabriel Modesto Centro Universitário de Brasília/ Universidade Estadual de Goiás
  • Giovanna Araújo Fonseca Universidade Estadual de Goiás
  • Geisianny Pereira de Sousa Universidade Estadual de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.25112/rco.v2.3025

Keywords:

Nomofobia, Literacia Digital, Tecnologia

Abstract

The expansion of the use of technology impacts different sectors of society, such as education. However, this expansion can negatively impact nomophobia, a type of phobia associated with technology. Considering the increased use of technology in education, especially during the pandemic, this research aimed to i) analyze the prevalence of nomophobia in college students who were in remote education because of the pandemic; ii) identify the prevalence of smartphones, internet, and social network use in the sample investigated; iii) test the relationship between nomophobia and intensity of smartphone, internet, and social network use. The research included 72 college students who answered the Psychometric Scale to Identify Levels of Infoxication and Nomophobia, answered about the intensity of technology use and informed sociodemographic data. It was found that 37.50% of the sample could be classified as nomophobic. Additionally, high uses of technology were identified for different purposes, such as education, social media, messaging, and various services. Finally, it was found that the higher the intensity of technology use, the higher the rates of nomophobia (except when technology is used for educational purposes). We conclude that a critical digital literacy that favors a more conscious use of technology can be a protective factor against nomophobia in education.

Author Biographies

João Gabriel Modesto, Centro Universitário de Brasília/ Universidade Estadual de Goiás

Doutor em Psicologia Social pela Universidade de Brasília (Brasília/Brasil). Professor do Programa de Pós-Graduação em Gestão, Educação e Tecnologia da Universidade Estadual de Goiás (Luziânia/Brasil) e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Centro Universitário de Brasília (Brasília/Brasil). E-mail: joao.modesto@ueg.br. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-8957-7233

Giovanna Araújo Fonseca, Universidade Estadual de Goiás

Graduanda em Letras pela Universidade Estadual de Goiás (Formosa/Brasil). E-mail: giovanna.af8@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-3217-6732

Geisianny Pereira de Sousa, Universidade Estadual de Goiás

Graduanda em Letras pela Universidade Estadual de Goiás (Formosa/Brasil). E-mail: geisiannypdrs@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-5420-2201

References

ALVES, J. R. M. A história da EAD no Brasil. In: LITTO, F. M.; FORMIGA, M. (Eds.). A educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson, 2009. p. 9–13.

ANSHARI, M.; ALAS, Y.; SULAIMAN, E. Smartphone addictions and nomophobia among youth. Vulnerable Children and Youth Studies, v. 14, n. 3, p. 242–247, 3 jul. 2019.

ARPACI, I. Culture and nomophobia: The role of vertical versus horizontal collectivism in predicting nomophobia. Information Development, v. 35, n. 1, p. 96–106, 5 jan. 2019.

AXT, M. Tecnologia na educação, tecnologia para a educação: Um texto em construção. Informática na educação: teoria & prática, v. 3, n. 1, p. 51–62, 31 maio 2000.

BARRETO, R. G. Tecnologia e educação: trabalho e formação docente. Educação & Sociedade, v. 25, n. 89, p. 1181–1201, dez. 2004.

BAWDEN, D. Origins and Concepts of Digital Literacy. In: LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. (Eds.). Digital Literacies: Concepts, Policies and Practices. Nova Iorque: Peter Lang, 2008. p. 17–32.

BRAGAZZI, N.; DEL PUENTE, G. A proposal for including nomophobia in the new DSM-V. Psychology Research and Behavior Management, v. 7, p. 155–160, maio 2014.

CARNEIRO, L. de A. et al. Uso de tecnologias no ensino superior público brasileiro em tempos de pandemia COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, p. e267985485, 4 jul. 2020.

CORRÊA, S. de C.; SANTOS, L. M. M. dos. Preconceito e educação a distância: atitudes de estudantes universitários sobre os cursos de graduação na modalidade a distância. ETD - Educação Temática Digital, v. 11, n. 1, p. 273, 23 dez. 2009.

DAVIE, N.; HILBER, T. Nomophobia: is smartphone addiction a genuine risk for mobile learning? In: International Conference Mobile Learning, 13. Anais... 2017. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED579211.pdf. Acesso em: 28 abr. 2022.

GEZGIN, D. M.; CAKIR, O.; YILDIRIM, S. The relationship between levels of nomophobia prevalence and internet addiction among high school students: The factors influencing Nomophobia. International Journal of Research in Education and Science, v. 4, n. 1, p. 215–225, 24 jan. 2018.

GILSTER, P. Digital literacy. 1. ed. Nova Jersey: John Wiley & Sons, 1997.

GUTIÉRREZ-PUERTAS, L. et al. Comparative study of nomophobia among Spanish and Portuguese nursing students. Nurse Education in Practice, v. 34, p. 79–84, jan. 2019.

FIELD, A. Discovering statistics using IBM SPSS STATISTICS. 4. ed. Los Angeles: SAGE, 2013.

JUNIOR, V. B. dos S.; MONTEIRO, J. C. da S. Educação e covid-19: As tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar, v. 2, n. 1, p. 01–15, 2020.

KING, A. L. S. et al. Nomophobia: Dependency on virtual environments or social phobia? Computers in Human Behavior, v. 29, n. 1, p. 140–144, jan. 2013.

KING, A. L. S.; VALENÇA, A. M.; NARDI, A. E. Nomophobia: The mobile phone in panic disorder with agoraphobia. Cognitive and Behavioral Neurology, v. 23, n. 1, p. 52–54, mar. 2010.

KWIECINSKI, A. M. EPININ: Escala psicométrica para identificar níveis de infoxicação e nomofobia em estudantes do sistema superior de ensino. [s.l.] Instituto Federal do Rio Grande do Sul, 2019.

MAZIERO, M. B.; OLIVEIRA, L. A. de. Nomofobia: uma revisão bibliográfica. Unoesc & Ciência - ACBS, v. 8, n. 1, p. 73–80, 2017.

MIR, R.; AKHTAR, M. Effect of nomophobia on the anxiety levels of undergraduate students. Journal of the Pakistan Medical Association, v. 70, n. 9, p. 1492–1497, 2020.

NASCIMENTO, F. E. de M.; SILVA, D. G. Educação Mediada por Tecnologia: inovações no processo de ensino e aprendizagem - uma revisão integrativa. Abakós, v. 6, n. 2, p. 72–91, 21 maio 2018.

OLIVEIRA, M. M. Revisão de literatura: Literacia digital. EDUCERE: Congresso nacional de educação, 12. Anais... Curitiba: 2015.

OLIVEIRA, M. M.; GIACOMAZZO, G. F. Educação e cidadania: perspectivas da literacia digital crítica. EccoS – Revista Científica, n. 43, p. 153–174, 14 jun. 2017.

OZDEMIR, B.; CAKIR, O.; HUSSAIN, I. Prevalence of nomophobia among university students: A comparative study of pakistani and turkish undergraduate students. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, v. 14, n. 4, p. 1519–1532, 27 jan. 2018.

PEIXOTO, J.; ARAÚJO, C. H. dos S. Tecnologia e educação: algumas considerações sobre o discurso pedagógico contemporâneo. Educação & Sociedade, v. 33, n. 118, p. 253–268, mar. 2012.

PRIMO, A. F. T. et al. Televisão interativa: um meio de comunicação democrático. Sociedade em Debate, v. 1, n. 1, p. 5–15, 1995.

ROBERTO, M. S.; FIDALGO, A.; BUCKINGHAM, D. De que falamos quando falamos de infoexclusão e literacia digital? Perspetivas dos nativos digitais. Observatorio (OBS*) Journal, v. 9, n. 1, p. 43–54, 2015.

SMITH, P. B. et al. Understanding social psychology across cultures: engaging with others in a changing world. 2. ed. London: Sage, 2013.

SOUZA, K. Brasil é um dos cinco países com maior número de celulares, mostra ranking. Disponível em: https://exame.com/pop/brasil-e-um-dos-cinco-paises-com-maior-numero-de-celulares-mostra-ranking/. Acesso em: 28 abr. 2022.

TEIXEIRA, I. et al. Nomofobia: os impactos psíquicos do uso abusivo das tecnologias digitais em jovens universitários. Revista Observatório, v. 5, n. 5, p. 209–240, 1 ago. 2019.

TELESÍNTESE. Número de usuários de internet no Brasil chega a 152 milhões. Disponível em: https://www.telesintese.com.br/numero-de-usuarios-de-internet-no-brasil-chega-a-152-milhoes/. Acesso em: 28 abr. 2022.

YILDIRIM, C. et al. A growing fear: Prevalence of nomophobia among Turkish college students. Information Development, v. 32, n. 5, p. 1322–1331, 9 nov. 2016.

YILDIRIM, C.; CORREIA, A.-P. Exploring the dimensions of nomophobia: Development and validation of a self-reported questionnaire. Computers in Human Behavior, v. 49, p. 130–137, ago. 2015.

Published

2022-08-22

How to Cite

Modesto, J. G., Araújo Fonseca, G., & Pereira de Sousa, G. (2022). O USO DA TECNOLOGIA E NOMOFOBIA EM ESTUDANTES UNIVERSITÁRIOS. Revista Conhecimento Online, 2, 6–20. https://doi.org/10.25112/rco.v2.3025