THE IMPACT OF CANCEL CULTURE ON KAROL CONKÁ CAREER

Autores

  • Carolina Guarieiro Universidade de Brasília
  • Marlise Viegas Brenol Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.25112/bcij.v2i1.2893

Palavras-chave:

Cancel Culture, Social Communication, Public Image

Resumo

This paper analyzes the impact of the cancel culture on Karol Conká’s career after participating at brazilian´s TV Globo show called Big Brother Brasil in 2021. Conká was invited to participate as a celebrity and social media influencer to join the reality show and compete for the money prize with non-celebrities. Considering the visibility that the program provides to participants and audience, the research proposes a case study on the transgressions that caused the cancellation of the artist during the period of confinement in the house and the strategies used to reconstruct her public image. This work at Social Communication main field of studies aimed to reference as theoretical concepts digital social media, visibility and digital influencers, to trace a path to the functioning of social networks dynamics. Karol Conká is a justified case study because she was eliminated with the highest rejection rate at Big Brother Brother´s history. The conflicts she was involved in during the show resulted in a loss of thousands followers on Instagram and brought important consequences for her career. As a result, the case study shows that the strategy of silence followed by mental balance narrative was well succeeded to recover audience empathy.

Biografia do Autor

Carolina Guarieiro, Universidade de Brasília

Graduação em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pela Universidade de Brasília (Brasília/Brasil). E-mail: contatocarolinaguarieiro@gmail.com 

Marlise Viegas Brenol, Universidade de Brasília

Doutora em Comunicação e Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Porto Alegre/Brasil). Professora voluntária na Universidade de Brasília (Brasília/Brasil). E-mail: marlisebrenol@gmail.com

Referências

AIMOLA, Veridiana N. Empresas que criam as próprias redes de relacionamento. In: LAS CASAS, Alexandre L (Org). Marketing Interativo: A utilização de Ferramentas Digitais. São Paulo: Saint Paul Editora, 2010.

BROOKS, David. “The Cruelty of Call-Out Culture.” New York Times, January 14, 2019. Available in:

https:// www.nytimes.com/2019/01/14/opinion/call-out-social-justice.html. Access on: 05 Jul. 2021.

CAMPANELLA, Bruno. Entendendo o Big Brother Brasil: a recepção de um novo paradigma da televisão brasileira. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro – Escola de Comunicação, 2005. (Projeto de tese de Doutorado).

ERNANI, Felipe. Karol Conká é confirmada como participante do BBB 21. TMDQA. 19 de janeiro, 2021. Available in: https://www.tenhomaisdiscosqueamigos.com/2021/01/19/karol-conka-big-brother-bbb/. Access on: 19 Apr. 2021.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Editora Atlas,1991.

GLOBOPLAY. A Vida depois do Tombo. Direção: Patrícia Carvalho e Patrícia Cupello. Documentário, 2021. Available in: https://globoplay.globo.com/a-vida-depois-do-tombo/. Access on: 14 Oct. 2021.

GSHOW. Relembre a saída de Karol Conká do BBB21. July, 13, 2021a. Available in: https://gshow.globo.com/realities/bbb/noticia/relembre-a-saida-de-karol-conka-do-bbb21.ghtml. Access on: 08 Sep. 2021.

GSHOW. Karol Conká fala sobre cancelamento e diz que é bem tratada nas ruas: ‘As pessoas pedem desculpas pelas ofensas’. August, 29, 2021b. Available in: https://gshow.globo.com/programas/altas-horas/noticia/karol-conka-fala-sobre-cancelamento-e-diz-que-e-bem-tratada-nas-ruas-as-pessoas-pedem-desculpas-pelas-ofensas.ghtml. Access on: 08 Oct. 2021.

IBOPE MEDIA, Kantar. Audiência diária no horário nobre. Resultado online. November, 19, 2021. Available in: https://www.kantaribopemedia.com/audiencia-do-horario-nobre-15-mercados-08-11-a-14-11-2021/. Access on: 20 Nov. 2021.

LEMOS, André; LÉVY, Pierre. O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus, 2010.

MAFRA, Rennan. Entre o espetáculo, a festa e a argumentação: mídia, comunicação estratégica e mobilização social. Belo Horizonte: Autêntica. 2018.

MARCONI, Marina; LAKATOS, Eva. Técnicas de Pesquisa. São Paulo: Editora Atlas S.A., 2007.

NG, Eve. No Grand Pronouncements Here...: Reflections on Cancel Culture and Digital Media Participation. Television & New Media, 21(6), 621–627, 2020. Doi:10.1177/1527476420918828.

NSC. BBB 21: Lumena e Karol Conká despencam em número de seguidores nas redes sociais. February, 5. 2021. Available in: https://www.nsctotal.com.br/noticias/bbb-21-lumena-e-karol-conka-despencam-em-numero-de-seguidores-nas-redes-sociais. Access on: 21 Jun. 2021.

RECUERO, Raquel. A rede é a mensagem: Efeitos da Difusão de Informações nos Sites de Rede Social. Lo que Mcluhan no previó. 1. ed. Buenos Aires: Editorial La Crujía, 2012.

SANTAELLA, L. Da cultura das mídias à cibercultura: o advento do pós-humano. Revista Famecos, Porto Alegre, n. 22, p. 23-32, dez. 2003.

SANTAELLA, L. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.

SGORLA, Fabiane. A “visibilidade midiática”da “sociedade midiática” à “sociedade midiatizada”. Revista Tecer, v. 3, n. 4, p. 1-10, 2010. Doi: http://dx. doi. org/10.15601/1983-7631/rt. v3n4p1-10.

SILVA, Cristiane Rubim Manzina da; TESSAROLO, Felipe Maciel. Influenciadores digitais e as redes sociais enquanto plataformas de mídia. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 39., 2016, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2016.

YIN, Robert K. Estudo de Caso: Planejamento e métodos. Bookman editora, 2015.

Downloads

Publicado

2022-02-23