EDUCATION AND TECHNOLOGY: the access of low-income students to learning during the pandemic

Authors

  • Tauana Cherutti Universidade Feevale
  • Dinora Zucchetti Universidade Feevale

DOI:

https://doi.org/10.25112/rco.v2.3029

Keywords:

Remote teaching, Inequality, Social vulnerability

Abstract

Education was one of the areas most impacted by the Covid-19 pandemic, causing numerous consequences. In view of this, the present study deals with the difficulty in accessing remote classes by millions of Brazilian students in order to continue their learning during the period of social isolation. Therefore, the objective is to analyze the importance of the insertion of technological resources in the educational environment, consequently linking with the central question of the study: what are the dynamics of connection of students, considered socioeconomically vulnerable, to digital tools for participation and learning during the online classes. The theoretical review research seeks to dialogue with investigations carried out that directly address the problem. Low investment in education was found, and thus in the acquisition of technological resources for public institutions, being the sometimes the first space of knowledge for these individuals, providing essential digital literacy for the network society in which we are inserted. Therefore, when schools closed, there was a very high number of subjects who were far from remote teaching, due to impediments to acquiring digital instruments and due to the lack of knowledge of their effective use, thus showing that we are still permeated by inequality and digital exclusion.

Author Biographies

Tauana Cherutti, Universidade Feevale

Mestranda em Diversidade Cultural e Inclusão Social pela Universidade Feevale (Novo Hamburgo/Brasil). Professora de Artes da rede pública e municipal (Novo Hamburgo/Brasil). E-mail: tauanacherutti@hotmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6931-7178

Dinora Zucchetti, Universidade Feevale

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Porto Alegre/Brasil). Professora da Universidade Feevale (Novo Hamburgo/ Brasil). E-mail: dinora@feevale.br. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-7122-1025

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 2005. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf. Acesso em: 4 dez. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 1.602, de 28 de dezembro de 2017. Dispõe sobre a implementação das ações do Programa de Inovação Educação Conectada. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=82391-portaria-1602&category_slug=fevereiro-2018-pdf-2&Itemid=30192. Acesso em: 14 mar. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus – COVID-19. Brasília, 2020a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Portaria/PRT/Portaria%20n%C2%BA%20343-20-mec.htm. Acesso em: 23 abr. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretoria de Estatísticas Educacionais. Censo escolar 2020. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2020b. Disponível em: https://download.inep.gov.br/censo_escolar/resultados/2020/apresentacao_coletiva.pdf. Acesso em: 09 ago. 2021.

BRASIL. Lei nº 13.987, de 7 de abril de 2020. 2020c. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-13.987-de-7-de-abril-de-2020-251562793. Acesso em: 29 nov. 2021.

BRASIL. Lei nº 14.172, de 10 de junho de 2021. 2021. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-14.172-de-10-de-junho-de-2021-325242900. Acesso em: 30 abr. 2022.

BRASIL. Decreto regulamenta garantia de internet para a educação básica pública. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/decreto-regulamenta-garantia-de-internet-para-a-educacao-basica-publica. Acesso em: 30 abr. 2022.

BEHAR, P. O ensino remoto emergencial e a educação a distância. Universidade do Rio Grande do Sul, 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: 23 abr. 2022.

CASTELLS, M. Materials for an exploratory theory of the network society. British Journal of Sociology, 2000. Disponível em: http://www.hugoperezidiart.com.ar/teoria-aplicada-2014/02-Castells-2000.pdf. Acesso em: 19 mar. 2022.

CASTELLS, M. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

CENTRO REGIONAL DE ESTUDOS PARA O DESENVOLVIMENTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO. TIC Domicílios 2020. São Paulo: CETIC.BR, 2021. Disponível em: https://cetic.br/pt/pesquisa/domicilios/indicadores/. Acesso em: 25 ago. 2021.

CRUZ, P.; MONTEIRO, L. Anuário Brasileiro da educação básica: 2021. 2021. Disponível em: https://www.moderna.com.br/anuario-educacao-basica/2021/a-educacao-brasileira-em-2021.html. Acesso em: 6 out. 2021.

DALPONTE, M. E. Falta de EPIs e greve impedem retorno às aulas na rede municipal de Florianópolis. Jornal Hora de Santa Catarina, 2021. Disponível em: https://www.nsctotal.com.br/noticias/falta-de-epis-e-greve-impedem-retorno-as-aulas-na-rede-municipal-de-florianopolis. Acesso em: 27 abr. 2022.

DINIZ, A. M. et al. Sentimento e percepção dos professores brasileiros nos diferentes estágios do Coronavírus no Brasil. Instituto Península, 2020. Disponível em: https://www.institutopeninsula.org.br/wp-content/uploads/2021/05/Pulso-Sentimentos_-dados-compilado.pdf. Acesso em: 20 out. 2020.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1991.

GRABOWSKI, G. Socialização é essencial na educação, assegura Gabriel Grabowski. Extra classe, 2020. Disponível em: https://www.extraclasse.org.br/educacao/2020/06/educacao-socializacao/. Acesso em: 9 nov. 2021.

GRABOWSKI, G. Não há mágica em educação. Extra Classe, 2021. Disponível em: https://www.extraclasse.org.br/opiniao/colunistas/2021/08/nao-ha-magica-em-educacao/. Acesso em: 5 fev. 2022.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Conheça o Brasil: população: educação. Rio de Janeiro: IBGE, 2019. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18317-educacao.html. Acesso em: 17 abr. 2021.

INSTITUTO UNIBANCO. Como as escolas do Uruguai e dos EUA enfrentaram os desafios da pandemia. 2020. Disponível em: https://www.institutounibanco.org.br/conteudo/plano-ceibal-ajudou-o-uruguai-a-enfrentar-os-desafios-da-pandemia/. Acesso em: 2 nov. 2021.

JORNAL DO COMÉRCIO. Calamidade no RS fecha comércio e restringe mobilidade para frear coronavírus. 2020. Disponível em: https://www.jornaldocomercio.com/_conteudo/especiais/coronavirus/2020/03/730203-rio-grande-do-sul-decreta-estado-de-calamidade-publica-contra-o-coronavirus.html. Acesso em: 26 nov. 2021.

LAMPERT, A. Educação pública perdeu quase 40% do orçamento em seis anos. Extra Classe, 2021. Disponível em: https://www.extraclasse.org.br/educacao/2021/11/educacao-publica-perdeu-quase-40-do-orcamento-em-seis-anos/. Acesso em: 25 abr. 2022.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

MARTINIC, S.; GREGORIO, M. Promover a equidade social no sistema de educação escolar por meio do uso da Tecnologia da Informação: o caso do Plano CEIBAL no Uruguai. Portal Idea, 2019. Disponível em: https://portalidea.org.br/uploads/uruguai_martinic-gregorio_plan_ceibal.pdf. Acesso em: 6 nov. 2021.

NASCIMENTO, P. M. et al. Acesso domiciliar à internet e ensino remoto durante a pandemia. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (IPEA), 2020. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/10228. Acesso em: 20 out. 2021.

NERI, M.; OSORIO, M. Tempo para escola na pandemia. Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: https://www.cps.fgv.br/cps/TempoParaEscola/. Acesso em: 20 out. 2021.

NERI, M. Juventudes, educação e trabalho: impactos da pandemia nos nem-nem. Fundação Getúlio Vargas, 2021. Disponível em: https://dssbr.ensp.fiocruz.br/wp-content/uploads/2021/05/TEXTO-Pandemia-Jovens-Nem-Nem_Sumario-Marcelo_Neri_FGV_Social.pdf. Acesso em: 17 mai. 2022.

NOVA ESCOLA. BNDES investirá R$ 20 milhões para levar tecnologias para escolas. Nova Escola, 2018. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/11693/bndes-investira-r-20-milhoes-para-levar-tecnologia-para-escolas. Acesso em: 29 abr. 2022.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Report of the special rapporteur on the promotion and protection of the right to freedom of opinion and expression. In: General Assembly ONU, 66., New York, 16 maio 2011. Disponível em: https://www2.ohchr.org/english/bodies/hrcouncil/docs/17session/A.HRC.17.27_en.pdf. Acesso em: 30 out. 2021.

PALFREY, J.; GASSER, U. Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração de nativos digitais. Porto Alegre: Artmed, 2011.

PENSSAN. Insegurança alimentar e Covid-19 no Brasil. Rede Brasileira de Pesquisa em Soberania e Segurança Alimentar e Nutricional, 2021. Disponível em: http://olheparaafome.com.br/#manifestu. Acesso em: 27 nov. 2021.

PRENSKY, M. Nativos digitais, imigrantes digitais. Lincoln: NCB University Press, 2001.

RODRIGUES, R. B. Novas tecnologias da informação e da comunicação. Recife: IFPE, 2016.

SANTOS, B. S. O futuro começa agora: da pandemia à utopia. São Paulo: Boitempo, 2021.

SILVA, K.; BEHAR, P. Competências digitais na educação: uma discussão acerca do conceito. Educação em Revista, Belo Horizonte, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/wPS3NwLTxtKgZBmpQyNfdVg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 abr. 2022.

SILVEIRA, S. A. Exclusão digital: a miséria da informação. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2001.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. Nota técnica: taxas de atendimento escolar. 2021. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/noticias/pnad-levantamento-do-todos-mostra-primeiros-impactos-da-pandemia-nas-taxas-de-atendimento-escolar/. Acesso em: 2 dez. 2021.

UNESCO. Consequências adversas do fechamento das escolas. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura, 2020. Disponível em: https://pt.unesco.org/covid19/educationresponse/consequences#:~:text=Mais%20sobre%20a%20resposta%20educacional,assim%20como%20para%20suas%20fam%C3%ADlias. Acesso em: 10 ago. 2021.

UNICEF. Pobreza na infância e na adolescência. Fundo das Nações Unidas para a Infância, 2018. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/relatorios/pobreza-na-infancia-e-na-adolescencia. Acesso em: 5 ago. 2021.

UNICEF. Impactos primários e secundários da COVID-19 em crianças e adolescentes. Fundo das Nações Unidas para a Infância, primeira rodada, 2020.

UNICEF. Impactos primários e secundários da COVID-19 em crianças e adolescentes. Fundo das Nações Unidas para a Infância, terceira rodada, 2021a.

UNICEF. Impacto da covid-19 na saúde mental de crianças, adolescentes e jovens é significativo, mas somente a ‘ponta do iceberg’. Fundo das Nações Unidas para a Infância, 2021b. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/impacto-da-covid-19-na-saude-mental-de-criancas-adolescentes-e-jovens. Acesso em: 3 dez. 2021.

WARSCHAUER, M. Tecnologia e inclusão social: a exclusão digital em debate. São Paulo: Senac, 2006.

WARSCHAUER, M. A literacy approach to the digital divide. In: Las mulialfabetizaciones en el espacio digital. Málaga: Ediciones Aljibe, 2012.

Published

2022-08-22

How to Cite

Cherutti, T., & Zucchetti, D. (2022). EDUCATION AND TECHNOLOGY: the access of low-income students to learning during the pandemic. Revista Conhecimento Online, 2, 236–257. https://doi.org/10.25112/rco.v2.3029