INTERACTIVE INSTALLATION AND PORTUGUESE FEMINISTS

Autores

  • Sílvia Barros Pinto Universidade de Minho
  • Nelson Zagalo Universidade do Minho

DOI:

https://doi.org/10.25112/rco.v2.3863

Resumo

The Checkers Game installation wanted to create a space for reflection on issues that focused on the violation of human rights, particularly the violation of women's rights. For the development of the project, the reality to be contemplated was delimited and, in this sense, an illustration of the framework of feminism in the Portuguese context of the late 19th and 20th centuries was drawn up. The installation interface, which merged the real world with the virtual world, since the tangible component of the installation platform consists of a cube and four game pieces and it is combined with a digital component, that consists of two projections associated with the sound element that prevail during the performance. This interactive installation assumes the participation of two participants who interact with each other and a computer system, that truck the participants movements activating a set of choices and actions and/or images corresponding to a previously established narrative sequence. This sensory component is achieved using a computer vision system. The computer applications implemented use the Processing language together with the OPENCV, Serial and ESS libraries. This empirical study employed a multimethodological framework known as the Development Methodology. The adopted methodology consisted of carrying out four interaction sessions, followed by the completion of an interaction assessment questionnaire.

Biografia do Autor

Sílvia Barros Pinto, Universidade de Minho

Doutorada em Ciências da Comunicação, na área de Media e Jornalismo, pela Universidade do Minho (2017), com bolsa de doutoramento da FCT, foi convidada como aluna de doutoramento pelo Departamento de Educação - Media Interativos, da Universidade de Oslo (2014). A sua formação académica inclui um Mestrado em Arte e Tecnologia Digital e um Mestrado em Ensino das Artes Visuais no 3º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário e uma Licenciatura em Desenho. Atualmente, é Professora Adjunta na Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Politécnico de Leiria e foi Professora Adjunta na Escola Superior de Artes e Design do mesmo Politécnico. Foi Professora Associada e Coordenadora do Departamento de Artes e Multimédia do Instituto Superior de Ciências Educativas do Douro. A sua carreira docente inclui ainda uma passagem pelo Instituto Politécnico do Cávado e do Ave, no Mestrado de Engenharia em Desenvolvimento de Jogos Digitais.

Nelson Zagalo, Universidade do Minho

Nelson Zagalo é Professor Catedrático de Multimédia na Universidade de Aveiro, e Coordenador Científico do DigiMedia - Centro de Investigação em Média Digitais e Interação. Fundou a Sociedade Portuguesa de Ciências dos Videojogos e o Journal of Digital Media & Interaction. Tem sido consultor tecnológico e científico de empresas, de programas de financiamento europeus e nacionais, e de acreditação de cursos de ensino superior. É autor de mais de duzentas publicações com revisão por pares em revistas, livros e conferências em todo o mundo. Escreveu os livros "Emoções Interactivas, do Cinema aos Videojogos" (2009), "Videojogos em Portugal: História, Tecnologia e Arte" (2013), e "Engagement Design. Designing for Interaction Motivations" (2020). Publicou o blogue Virtual Illusion (2003-2023) e continua a publicar no Narrativa X.

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Publicado

2024-08-22

Como Citar

Pinto, S. B., & Zagalo, N. (2024). INTERACTIVE INSTALLATION AND PORTUGUESE FEMINISTS. Revista Conhecimento Online, 2. https://doi.org/10.25112/rco.v2.3863