OS ESTEREÓTIPOS DE GÉNERO NUMA TURMA DO 1º ANO DE ESCOLARIDADE
DOI:
https://doi.org/10.25112/rco.v2.3390Abstract
This study, which is framed within the qualitative paradigm, descriptive and interpretive in nature, was conducted within the scope of the Pedagogical Practice developed in a 1st grade class of the 1st CEB, focusing on the area of Citizenship. This study aimed to understand which gender stereotypes were evidenced by students of a 1st grade class and if these stereotypes could be influenced by activities of deconstruction of gender roles using characters and heroes of children's stories and movies. Thus, using a set of activities - reading and discussion of the story "Jaime é uma sereia", viewing and discussion of excerpts of the movies "How to train your dragon" and "Brave" with attribution of characteristics to female and male gender and reading and discussion of the story "As raparigas também podem...", we tried to deconstruct some of the stereotypes that we found in our first interview, being these stereotypes gender roles and gender traits. The results obtained allow us to conclude that there are indeed gender stereotypes on the part of the children, with boys being the ones who show the most stereotypes. In turn, although the implemented activities had some impact, they did not change significantly the stereotypes initially presented.
References
AMÂNCIO, L. Masculino e feminino, a construção social da diferença. Porto: Edições Afrontamento, 1994.
ANASTÁCIO, Z. Entre género e sexo, o papel da sociedade e o papel da biologia. In Vilela, A.P, Flexibilidade e interações educativas para rumos (des)iguais: Um olhar longitudinal até aos tempos da pandemia TOMO I – Conceções e Reflexões. Braga: Cadernos, Escola e Formação. Centro de Formação de Braga/Sul, 2021. p.199-211. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/353340112_Entre_Genero_e_Sexo_o_Papel_ da_Sociedade_e_o_Papel_da_Biologia
BASOW, S. Gender, stereotypes and roles. Pacific Grove: Thomson Brooks/Cole Publishing Company, 1992.
BEE, H. & BOYD, D. A Criança em Desenvolvimento. Porto Alegre: Artmed Editora, 2011.
BOGDAN, R. & BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
CARDONA, M.J. Trabalhar as questões de género numa perspetiva de educação para a cidadania no jardim-de-infância e na escola. Revista Aprender, Portalegre, n. 36, 63-71, 2015.
CARDONA, M.J, NOGUEIRA, C., VIEIRA, C., PISCALHO, I., UVA, M. & TAVARES, T.C. Guião de Educação: Género e Cidadania 1o ciclo. Lisboa: Comissão para a Cidadania e Igualdade de Género (CIG), 2011.
MATOS, C.. Laço de Seda: mente de diamante. Lisboa: Climepsi Editores, 2019.
COUTINHO, C. Aspectos metodológicos da investigação em tecnologia educativa em Portugal. In: Para um balanço da investigação em educação de 1960 a 2005: teorias e práticas, nº 14, 2006, Lisboa. Actas do Colóquio da AFIRSE”. Lisboa: Universidade de Lisboa, 2006.
DUARTE, V. Género/Gender. In: Tomás, C., Trevisan, M.J., Carvalho, L., & Fernandes, N. Conceitos-chave em Sociologia da Infância. Perspetivas Globais. Minho: UMinho Editora, 2021. p. 259-267
FORTIN, M. O processo de investigação: da conceção à realização. Loures: Lusociência, 1999.
NETO, A., Cid, M., Pomar, C., Peças, A., Chaleta, E. & Folque, A. Estereótipos de género. Lisboa: Comissão para a Igualdade e para os Direitos das Mulheres, 1999.
PAPALIA, D. & MARTORELL, G. Desenvolvimento humano. Portoalegre: Artmed Editora. 2022.
SOARES, N. Investigação-ação na educação pré-escolar: erradicar estereótipos de género. Cadernos de Educação de Infância, Lisboa, n. 107, p. 28-33, 2017.
STENGEL, M. Perspectiva psicanalítica da identidade de gênero: limites e possibilidades. Interações, v. 6, n. 12, 117-135, 2001.
TRIGUEROS, T., TRIGUEROS, C., MARTÍNEZ, R., CEPEDA, M.J.,
COLMENARES, C., MONGE, A. & Álvarez, L. Identidade de género na prática educativa. Lisboa: Comissão para a Igualdade e para os Direitos das Mulheres, 1999.
WEBER, D. Identidade de Género e orientação sexual: Delimitando conceitos. In : Jerónimo, P. Weber, D., Macedo, E., Moreira, E., Gíria, J., Cunha, M., Santos, M., Rocha, M., Freitas, P., Rubio-Martín, R., Moreira. T., Igualdade de Género: Velhos e Novos Desafios. Minho: Direitos Humanos – Centro de Investigação Interdisciplinar (DH- CII, 2019. p.21-36.
World Health Organization (WHO). (2021) Gender and healt. https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/gender-and-health
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Patrícia Lisboa, Maria João Sousa Pinto Santos, Hugo Menino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
• Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação com o trabalho licenciado sob a Licença Creative Commons - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).
• Os autores são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), pois isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.