INNOVATING FOR SOCIAL DEMANDS – A DOUBLE CASE STUDY IN EFFECTIVE SOCIAL ENTERPRISES FROM THE BRAZILIAN SEMIARID
DOI:
https://doi.org/10.25112/rgd.v14i2.1116Resumo
ABSTRACT
This study aimed to answer what is the role of innovation for effectiveness in two social enterprises (SEs) based in the Brazilian semiarid. The operational definitions used in this research considered as main constructs SEs and effectiveness. Social enterprises were defined as for-profit initiatives started by non-profit organizations, as proposed Lasprogatta and Cotten (2003). Effectiveness, in its turn, was regarded as financial independence and fulfilment of a social mission as accorded by Diochon and Anderson (2009). Utilizing a qualitative approach, data collection was based on semistructed interviews and aggregated other materials such as videos, magazines and newspapers articles that were analysed with the assistance of the Nvivo® 10 software. The results demonstrated that innovation emerged from the need to respond to pressures coming from the environment and external stakeholders as well as the necessity to react to internal organizational demands. Rising challenges were framed as opportunities and innovative practices, services and products were created to tackle constraints of financial and human resources. In this regard, the established solutions were later formalized and became integral parts of the organizations although these solutions were not galvanized, leaving space for flexibility and rapid adaption. Moreover, these SEs have fostered intersectoral networks with both the government and private companies to scale up their innovations and enhance the social work that has been carried out.
Keywords: Social Entrepreneurship. Social Enterprises. Innovation. NGOs. Ceará. Brazil.
RESUMO
Este estudo tem como objetivo responder qual é o papel da inovação para a efetividade de duas empresas sociais (ESs) situadas no semiárido brasileiro. As definições operacionais usadas nesta pesquisa consideraram efetividade e empresas sociais como construtos principais. Empresas sociais foram definidas como iniciativas orientadas ao lucro iniciadas por organizações não orientadas ao lucro, como proposto por Lasprogatta e Cotten (2003). Efetividade, por sua vez, foi considerada como a independência financeira concomitante ao cumprimento de uma missão social, de acordo com Dichon e Anderson (2009). Utilizando uma abordagem qualitativa, a coleta de dados foi fundada em entrevistas semiestruturadas e agregou outros materiais como vídeos, revistas e artigos de jornais, que foram analisados com ajuda do software Nvivo®10. Os resultados demonstraram que a inovação emergiu da necessidade de responder a pressões vindas do ambiente e de stakeholders externos assim como da necessidade de contemplar demandas internas. Os desafios emergentes foram percebidos como oportunidades e serviços, práticas e produtos foram criados para burlar restrições de recursos financeiros e humanos. Nesse sentido, as soluções estabelecidas foram formalizadas e se tornaram partes integrantes posteriormente, embora essas soluções não estivessem galvanizadas, o que abre espaço para flexibilidade e adaptação rápida. Ademais, as ESs têm fomentado redes intersetoriais tanto com o governo quanto com empresas privadas para dar escala a suas inovação e aprimorar o trabalho social que tem sido feito.
Palavras-chave: Empreendedorismo Social. Empresas Sociais. Inovação. ONGs. Ceará. Brazil.
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